Ezt a 3 étrend-kiegészítőt nem szabad ész nélkül szedni: túl nagy adagban a májad is megsínyli
3 népszerű készítmény, amely károsíthatja a májat
Zöldtea-kivonat: A zöld teát sokan az egészséges életmód egyik alapitalának tartják, koncentrált kivonata pedig gyakran megtalálható a fogyást ígérő étrend-kiegészítőkben. A probléma elsősorban a nagy mennyiségű katechint, különösen az EGCG nevű vegyületet tartalmazó készítményekkel kapcsolatos. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság megállapítása szerint a napi 800 milligramm EGCG-t biztosító étrend-kiegészítők már a májkárosodás korai jeleivel hozhatók összefüggésbe, ugyanakkor ennél kisebb adagok esetén sem sikerült mindenki számára biztonságos határértéket meghatározni. A kockázat különösen éhgyomorra történő bevételkor növekedhet. Fontos azonban, hogy a hagyományos zöldtea-fogyasztás általában nem jár ilyen veszéllyel.
Kurkuma- és kurkuminkapszulák: A kurkumát régóta használják fűszerként, koncentrált kivonatát pedig elsősorban feltételezett gyulladáscsökkentő hatása miatt fogyasztják. Az elmúlt években azonban több olyan esetet is dokumentáltak, amikor kurkumát vagy kurkumint tartalmazó étrend-kiegészítő szedése után májgyulladás alakult ki. Különösen a hatóanyag felszívódását fokozó készítményekkel kapcsolatban merültek fel aggályok. A májkárosodás ritka, és nem feltétlenül függ az elfogyasztott mennyiségtől, ezért az ajánlott adag betartása sem jelent teljes garanciát. A fűszerként használt kurkuma ugyanakkor általában biztonságosnak tekinthető.
Ashwagandha: Az indiai gyógyászatban régóta alkalmazott növény kivonata az utóbbi években a stresszoldást és a jobb alvást ígérő készítmények egyik népszerű összetevőjévé vált. Bár sokan gond nélkül fogyasztják, az amerikai Nemzeti Egészségügyi Intézetek szakanyagai szerint ritkán májkárosodást is okozhat. A dokumentált esetekben többek között sárgaság, viszketés, hányinger és hasi panaszok jelentkeztek, egyes súlyos esetek pedig már meglévő májbetegséghez kapcsolódtak. A három készítmény esetében tehát nem kizárólag a túladagolás jelenthet kockázatot: az egyéni érzékenység, a termék összetétele és az esetleges gyógyszerkölcsönhatások is számítanak. Ha étrend-kiegészítő szedése közben szokatlan fáradtság, tartós hányinger, sötét vizelet vagy a bőr sárgás elszíneződése jelentkezik, a készítmény használatát abba kell hagyni, és mielőbb orvoshoz kell fordulni. Különösen fontos a szakemberrel történő egyeztetés azoknak, akik rendszeresen gyógyszert szednek, vagy korábban már volt májbetegségük.
Leadfotó: 123rf














