Tudtad? Ezért nem lehetnek szögletesek a repülőgépek ablakai
Egyre többen szállnak repülőre, hogy egyre távolabbi vidékeket fedezzenek fel. Azt pedig szinte mindenki tudja, hogy a repülőgépek ablakai nem négyzet alakúak, hanem oválisak – de vajon miért?
Valójában a repülés kezdetén az ablakok négyzet alakúak voltak – ez azonban nagyon sok balesetet okozott. De kezdjük az elején! Az ablakok története 1952-ig nyúlik vissza: a brit De Havilland Comet repülőgép volt az első sugárhajtású repülőgép. Ez az akkor elképzelhetetlennek tűnő 10 ezer méteres magasságot is elére – később azonban több karambol is történt, amelyekben a gép törzse is széttört. Ezután indulztak vizsgálatok – a mérnökök pedig komoly tervezési hibákat fedeztek fel, például a négyzet alakú ablakokat.
Ezért oválisak az ablakok
Minél magasabbra repül egy repülőgép, annál ritkább a levegő. A feszültség így az ablak sarkainál összpontosulna, és a megnövekedett légnyomás még tovább gyengítené - ez gyorsan katasztrófához vezethet. Konkrétan ez azt jelenti, hogy minél nagyobb a légnyomás, annál nagyobb feszültség hárul az ablakok sarkaira – ez megnöveli a repülőgép burkolatára ható erőket, ami végzetes következményekkel járhat. A kerek ablaknál azonban az erők egyenletesen oszlanak el.