10 óra 10 perc! Miért mutatják az órák ugyanazt az időt a reklámokban?
Az állítólagos értékesítési trükköt a japán Seiko óragyártó cég találta ki. Az 1960-as években a cég elrendelte, hogy saját óráit kivétel nélkül pontosan tíz óra nyolc perc 42 másodpercre állítsák a reklámokban.
Ez olvasható Florian Coulmasnak, a tokiói Német Japán Tanulmányok Intézetének kutatójának „Japán idők” című könyvében. A mutatók beállításának pontos okait még nem sikerült véglegesen tisztázni. Kulturális? Esztétikai? Vagy pusztán reklámtaktika? Mindenesetre a gyártók világszerte gyorsan a vállalkozó kedvű japánok mutatóállásához igazodtak.
Másik magyarázat
Andrew Block, a Tourneau óra-kiskereskedő volt alelnöke a New York Timesnak egy további, sokkal pragmatikusabb magyarázatot adott a 10x10-es pozícióra: Ebben a pozícióban a mutatók nem takarják el a gyártó márkajelzését vagy más részleteket, például a dátumkijelzőt. Tény: ez is nagyon hihetőnek hangzik.
Egyébként: az iPhone készülékek is ugyanezt az időt mutatják a reklámokban, de 09:41-et. Tudjuk, miért!
2007-ben, amikor az első iPhone piacra került, az Apple ezt a taktikát használta, hogy azt a benyomást keltse, hogy a képek és videók élőben jelennek meg - ezért minden készülék mindig ezt az időt jelenítette meg. Akkoriban az Apple sajtótájékoztatói kilenc órakor kezdődtek. Körülbelül 40 perc elteltével, 9.40-kor mutatták be az új iPhone-t. Ez azt a benyomást keltette az emberekben, hogy élőben voltak ott az új iPhone bemutatóján.