Egyetlen gombnyomás, és többé nem figyelnek meg az okostévéden keresztül
Ez a funkció a felelős a megfigyelésért
A szakértők szerint az úgynevezett Automatic Content Recognition (röviden ACR) funkció az, ami lehetővé teszi a gyártók számára a részletes adatgyűjtést. Ez a rendszer elemzi a képernyőn megjelenő tartalmat, felismeri a filmeket, műsorokat, reklámokat, és rögzíti, mikor, mennyi ideig és milyen eszközről néztük őket. Az így nyert adatokat a televízió internetkapcsolaton keresztül elküldi a gyártó szervereire, ahol azok akár reklámügynökségekhez vagy elemzőcégekhez is kerülhetnek. Mindez akkor is megtörténhet, ha a műsort nem online, hanem például USB-ről, játékkonzolról vagy HDMI-n keresztül játszod le, mert a funkció maga a képernyőn látható képet figyeli, nem a forrást.
Az adatgyűjtés célja elvileg az, hogy a felhasználónak „jobb élményt” nyújtson a rendszer, de az ACR valójában komoly adatvédelmi aggályokat vet fel. A tévék ugyanis egyedi azonosítót rendelnek minden készülékhez, így a nézési szokások, az időpontok és a preferenciák egy konkrét személyhez is köthetők. Bár a gyártók azt állítják, az adatok „anonim” formában kerülnek feldolgozásra, a szakértők szerint ezek könnyen összekapcsolhatók más eszközeink – például telefonunk vagy laptopunk – adataival, így teljes képet kaphatnak arról, milyen tartalmakat fogyasztunk, milyen márkákat kedvelünk, sőt, milyen életmódot folytatunk. A jó hír, hogy a legtöbb készüléken az ACR kikapcsolható. Ehhez a beállítások menüjében érdemes megkeresni az adatmegosztásra, hirdetési azonosítóra vagy tartalomelemzésre vonatkozó opciót, és letiltani azt. Emellett hasznos, ha a tévét nem állandóan internetre csatlakoztatva használjuk, vagy csak akkor kapcsoljuk online módba, amikor valóban szükség van rá.
Leadfotó: 123rf














