Tudtad? Ezt kockáztatod, ha túl korán váltasz téligumira

Ezért ne válts túl korán – így károsíthatja a meleg idő a téligumit

A szakértők egyetértenek abban, hogy a téli gumi nem varázseszköz: csak akkor működik biztonságosan, ha valóban téliesek a körülmények. A 7 °C alatti tartós hőmérséklet az a határ, ahol már indokolt a váltás, mert ekkor kezdi elveszíteni tapadását a keményebb nyári keverék. Addig azonban a téli gumi inkább hátrány, mint előny.

A probléma a gumikeverék fizikai tulajdonságaiban rejlik. A téli gumi anyaga lágyabb, rugalmasabb, ami hidegben tökéletes tapadást biztosít. Amikor viszont az aszfalt 15–20 °C-os, ez a puha anyag túlságosan meglágyul, így a futófelület gyorsabban kopik. Minden egyes fékezés, kanyarodás és gyorsítás apró darabokat szakít le a gumiról, ami láthatatlanul, de folyamatosan rontja az abroncs teljesítményét.

A túlhevült gumi deformálódhat is: a mintázat nem úgy viselkedik, ahogy kellene, a lamellák nem kapaszkodnak megfelelően az útfelületbe, így nedves aszfalton akár veszélyesen megnőhet a féktáv. Az autó instabilabbá válik, és a sofőr kevesebb kontrollt érez a kanyarokban – mindez pedig épp az ellenkezője annak, amit a téli gumitól várnánk.

Emellett a melegebb időben a lágyabb abroncs nagyobb gördülési ellenállást fejt ki, ami az üzemanyag-fogyasztást is megemeli. A különbség hosszabb távon már a pénztárcán is érződik, különösen, ha még heteken át nyárias az idő, miközben te már téli gumival jársz.

A legjobb, amit tehetsz, ha megvárod, amíg a hőmérséklet tartósan 7 °C alá süllyed – nem csak hajnalban, hanem napközben is. Ekkor a váltás valóban indokolt, és a gumik optimálisan teljesítenek majd. Addig viszont érdemes türelmesnek lenni, hiszen a túl korai csere hosszú távon többe kerülhet, mint gondolnád.

Ha tehát idén már előre lefoglaltad az időpontot a gumicserére, érdemes ránézni az időjárás-előrejelzésre is. Lehet, hogy jobban jársz, ha még néhány napot vársz vele – a gumik, a pénztárcád és a biztonságod is hálás lesz érte.

Leadfotó: 123RF

 

24 óra