Óvatosan: 5 jel, hogy éppen próbálják feltörni a telefonodat

Az 5 gyanús jel, amit soha ne hagyj figyelmen kívül

1. Hirtelen megnövekedett adatforgalom vagy szokatlan számlázás
Ha hétköznapi használat mellett is ugrásszerűen nő a mobil adatforgalmad, vagy a szolgáltatói számlán meglepően magas helyi/internetes forgalom jelenik meg, az rosszindulatú háttérfolyamatra utalhat — például az adataidat küldözgető kémprogramra. Ellenőrizd a mobiladat-használatot a beállításokban, és nézd meg, melyik alkalmazás fogyaszt többet a szokásosnál.

2. Ismeretlen alkalmazások a készüléken
Ha olyan appokat találsz a menüben, amelyekre nem emlékszel, hogy telepítetted, az egyértelmű vörös zászló. Sok kémprogram rejtőzik teljesen más név vagy ikon alatt; töröld, és ha szükséges, indíts gyári visszaállítást (előtte mentsd az adataidat).

3. Furcsa SMS-ek vagy hitelesítési kódok
Ha titokban érkeznek SMS-ek – különösen kétes hivatkozásokkal, vagy ismeretlen helyről érkező egylkódos hitelesítések –, az azt jelentheti, hogy valaki megpróbál bejelentkezni a fiókjaidba. Soha ne küldj vissza kódot ismeretlen kérésre; állíts be kétlépcsős azonosítást minden fontos szolgáltatásnál.

4. A készülék túlmelegszik vagy gyorsan merül
A háttérben futó kémprogramok és adatszivárogtató folyamatok jelentős CPU- és hálózati terhelést okozhatnak, ami melegedésben és akkumulátor-gyors merülésben mutatkozik meg. Ha azonos használat mellett hirtelen romlik az üzemidő, vizsgáld át az alkalmazáslistát és a futó folyamatokat.

5. Gyanús viselkedés a fiókjaidban (ismeretlen bejelentkezések)
Gyakran a telefon feltörése együtt jár webes fiókok kompromittálásával. Ellenőrizd az e-mail-fiókok és közösségi oldalak biztonsági beállításait: sok szolgáltató mutatja, honnan és mikor jelentkeztek be. Ha ismeretlen helyről van bejelentkezés, azonnal változtasd meg a jelszavad, léptesd be a kétlépcsős azonosítást, és jelentkezz ki minden eszközről.

Mit tegyél azonnal, ha gyanítod a feltörést?

  1. Változtasd meg az összes fontos jelszót egy másik, biztonságos eszközön.

  2. Kapcsold be a kétfaktoros hitelesítést mindenhol.

  3. Töröld a gyanús alkalmazásokat, és futtass megbízható mobil vírusirtót.

  4. Ha súlyos a gyanú (banki adatok, pénzügyi tranzakciók érintettek), vedd fel a kapcsolatot a bankoddal és a szolgáltatóddal.

  5. Szükség esetén végezz gyári visszaállítást — csak előtte mentsd el a fontos adatokat offline módon.

Leadfotó: 123RF

24 óra