Észrevetted már? Ez a 3 pszichológiai törvény akaratod ellenére befolyásolja a döntéseidet

Három olyan pszichológiai törvényt mutatunk most be, amelyek láthatatlanul, mégis megkerülhetetlenül befolyásolják a mindennapi döntéseidet. Az első a Merev Elköteleződés Elve, amely miatt akkor is kitartasz egy döntés mellett, ha már egyértelmű, hogy rossz irányba haladsz. Ez az a jelenség, amikor például továbbra is nézed azt a filmet, amit már tíz perce unalmasnak tartasz, csak mert „már elkezdted”. Ugyanez történik, ha egy kapcsolatban vagy egy munkahelyen maradsz, noha érzed, hogy nem tesz boldoggá – egyszerűen azért, mert már túl sok energiát fektettél bele.

A második a Mere Exposure Hatás, vagyis az Ismerősség Elve. Ez azt jelenti, hogy minél többször találkozol valamivel – egy arccal, egy márkával, egy dallammal –, annál jobban fogod kedvelni. Ezért érezzük magunkat biztonságban egy régi reklám dallama hallatán, és ezért bízunk meg könnyebben azokban az emberekben, akiket már sokszor láttunk, még ha sosem beszélgettünk velük igazán. Ez a hatás a reklámipar egyik legerősebb fegyvere: elég, ha egy termék folyamatosan a szemünk elé kerül, és máris nagyobb eséllyel vásároljuk meg, még ha semmivel sem jobb, mint egy kevésbé ismert alternatíva.

VIDEO
Kedvenceikről meséltek a kutyabarát sztárok

A harmadik a Veszteségkerülés Elve, amely szerint az emberek jobban félnek attól, hogy elveszítenek valamit, mint amennyire örülnek egy nyereségnek. Ez a mechanizmus az evolúció során alakult ki: a túléléshez mindig fontosabb volt elkerülni a veszélyt, mint új lehetőségek után kutatni. A mai világban ez úgy jelenik meg, hogy sokszor irracionálisan ragaszkodunk tárgyakhoz, emlékekhez vagy akár rossz szokásokhoz, mert a veszteség érzése túl fájdalmas lenne. Ez az oka annak is, hogy egy ingyenes próbaidőszak után sokkal nehezebben mondasz le egy szolgáltatást, hiszen már a sajátodnak érzed.

Leadfotó: 123RF

24 óra