Mikor nőtt meg igazán a bankkártyás fizetések népszerűsége Magyarországon?

A bankkártyás fizetés népszerűségének növekedése kéz a kézben járt a forgalomban lévő kártyák darabszámának emelkedésével. A folyamat nem is történhetett volna másként.

Egy év alatt közel 236 ezerrel nőtt a hazánkban kibocsátott bankkártyák száma, és már bőven meghaladja a tízmilliót. 2000-ben még csak 3,5 millió bankkártya volt forgalomban, de legalább ilyen szép növekedést mutat a kártyás vásárlások felfutása is. 

A belföldi kártyás vásárlási forgalom 2024 első negyedévében az egy évvel korábbihoz képest 8 százalékkal nőtt, miközben az egy tranzakcióra jutó érték csökkent. Inflációs időkben ez különösen azt jelenti, hogy egyre kisebb értékű dolgokat is bankkártyával fizettünk ki az utóbbi időkben. A Novopayment bankkártya terminál szolgáltató szerint ez is fontos szempont a készpénzmentes tranzakcióknál.

POS terminálok is kellettek

A bankkártya használat ilyen gyors népszerűségéhez mindenképpen kellettek a „fizikai háttér” folyamatos fejlesztései. Nem csak bankkártyákra és azokat lelkesen használó ügyfelekre volt szükség, hanem a bankkártyák használatának elterjedésében nagy szerepet játszott a POS terminálok gyors térnyerése is. A 2010-es években a bankok mellett megjelentek bankfüggetlen magyar és külföldi szolgáltatók.

A POS terminálok gyors fejlődése jól mutatja a fizetési szolgáltatások teljes átalakulását.

POS-terminálok típusai:

  • VPOS – Virtuális terminál, első sorban az e-kereskedelem tranzakcióihoz. 
  • SoftPos – Bankkártyás fizetés okostelefonon lévő alkalmazással (NFC funkcióval). 
  • mPOS(wd) – Szintén okostelefonhoz kapcsolódó kártyaolvasó (PIN-kód használattal). 
  • Mini POS – Kis méretű, önálló POS-terminál, amely nyugtát nem tud nyomtatni (e-mailben továbbítja). 
  • Desktop POS – Asztali POS-terminál elektromos hálózatra kötve, mindent tud.  
  • Wireless POS – Hordozható terminál, PIN-kód beütését, nyugtaadást is használ. 
  • Kiosk POS – Automatákon (ital-, parkoló- stb. automaták) elérhető fizetési terminál. 
  • POI-terminál – Hagyományos banki szolgáltatások mellett további értéknövelt szolgáltatásokat ismer (pl. számlabefizetés, mobilegyenleg-feltöltés).

A POS terminálok fejlődése töretlen, további fontos fejlesztési irány emellett a qvik fizetési megoldás, amely a banki azonnali átutalási rendszerre épül.

VIDEO
Kedvenceikről meséltek a kutyabarát sztárok

Tarol a mobiltárca

A kibocsátott bankkártyák közel negyedét már mobiltárcába is regisztrálták a birtokosaik. Ez egy év alatt 30 százalékos a növekedést jelent, a tranzakciók értékében pedig 44 százalékos arány mutatja a mobiltárcás fizetések növekedését. Itt kell megemlíteni az egyéb okos eszköz használatát is, itt az okosórák elterjedése látványos, azonban bármilyen eszköz  használata elképzelhető, ha alkalmassá teszik ilyen funkcióra (gyűrű, pecsét, gomb, stb.)

Fontos bankkártyás fizetésnél a biztonság

A bankkártyás fizetések népszerűségének gyors emelkedéséhez még egy fontos feltétel is adott volt: sokat javult a bankkártyás fizetés biztonsága. A korábbi technológiát (mágnescsík) gyorsan felváltotta a chipes bankkártya, amely már jobb szolgáltatásokat, érintésmentes fizetést tett lehetővé sokkal nagyobb biztonsági feltételek biztosítása mellett. 
A visszaélések száma folyamatosan nő, azonban ne feledjük, hogy ez egyre több bankkártyakártya és sok-sok tranzakció mellett azért nem annyira ijesztő, mint elsőre gondolná az ember. Persze minden visszaélés egy szomorú történet és meg is vannak a tanulságai – jól tesszük, hogy ha ezekből tanulunk, és egyre óvatosabbak leszünk, hiszen a csalásokat jellemzően nem a technológiai háttér, hanem az emberi hiszékenység teszi lehetővé.

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2023-ban a bankkártyás visszaélések száma meghaladta a 182 ezret, a csalásokkal pedig több mint 8 milliárd forintot szereztek meg a csalók. Tehát egy év alatt 20 százalékkal nőtt a sikeres visszaélések száma, és ami ennél is elgondolkoztatóbb az az, hogy a kárérték lényegében megduplázódott. 

Az utóbbi időkben a csalók teljesen új módszereket vetettek be, ezeket az emberek még nem annyira ismerik és a pénzügyi tudatosság, képzés szintje is tud még fejlődni.

Csaló videók, telefonhívások és hamis weboldalakra vezető e-mailek ellen csak nagyon tudatos és óvatos bankkártya használattal lehet védekezni. A kétpontos ügyfél azonosítás sokat erősít az ügyfelek biztonságos fizetéseinek lebonyolításában, a legtöbb csalás akkor sikeres, ha abban a megtévesztett érintettek is tevékenyen részt vesznek.
 

24 óra